اگه بگن گستجي نيستيد؟!

ايا تا كنون فكر كرده ايد يك اجتماع انساني چگونه شكل مي گيرد؟ روستاي گستج را در نظر بگيريد و به ريشه شكل گيري اين اجتماع فكر كنيد فرضيات  گوناگوني در اين ارتباط ممكن است مطرح شود كه هريك به كنكاش و بررسي جامعه شناختي روستايي نياز دارد اما انچه در ارتباط با ريشه و اصالت مردمان گستج متقن است شجره نامه اي  است كه به گفته برخي از اهالي قديمي تر روستا به سكني گزيدن  دو خانواده بر مي گردد كه جزئيات آن را ان شا ا.. اگر فرصتي شد در مطالب بعدي و با پرسشهاي بيشتر از بزرگان و قدماي روستا و كمك گرفتن از همه گستج دوستان  خواهم نوشت اما آنچه در اين نوشته مد نظر است چرايي و انگيزه توجه به اصالتها و ريشه هاست؛ اصلا چه اهميتي دارد كه به ما بگويند گستجي يا فتح آبادي يا بيدسگاني يا هر چيز ديگر!!!  بگذاريد مثال ان معلم تاريخ  كه سعي داشت فوايد اين درس را براي شاگردان خود شرح دهد   در اينجا بازگو كنم و ان را به عنوان يك الگو به فوايد دانستن ريشه شكل گيري اجتماعي كه بعدا اسمي به نام "گستج" بر آن نهاده اند  تعميم دهم:

اين معلم كه با هيجان تمام سرگذشت پادشاهان قاجار و قراردادهاي ننگين اين سلسله با روس  را براي دانش آ موزان خود توضيح مي داد به يكباره با پرسش نا مربوط دانش آموزي روبه رو شد  و بنابر اين  موضوع بحث كلاس را تغيير داد.  سوال دانش آموز اين بود كه: آقا دانستن اين مباحث به چه درد ما مي خورد؟

معلم با سعه صدر و صبوري و زيركي  تمام با آوردن يك مثال ساده اين دانش آموز بي علاقه به درس تاريخ و ساير دانش آموزان كلاس را به طور شگفت انگيزي به تاريخ و فوايد آن علاقه مند مي كند.

معلم مي گويد: "يك جوان جوياي نام را در نظر بگيريد كه سالها به اسم و رسم خانوادگي خود مي باليده كه يكباره فردي به شوخي يا جدي او را متوجه موضوعي مي كند كه زندگي او را به طور عجيبي تحت تاثير  قرار مي دهد و تمام تلاش جوان را متوجه دانستن ريشه آن موضوع مي كند؛ زيرا جوان مورد مثال ما فرزند خوانده خانواده اي است كه تا كنون او از آن بي اطلاع  بوده و به داشتن چنين والديني افتخار  مي كرده است."

معلم رو به دانش آموزان خود مي كند و به طور دسته جمعي همه آنان را خطاب قرار مي دهد و مي پرسد: "اگر امروز هريك از شما به نحوي فهميديد كه فرزند والدين  خود نيستيد چه واكنشي نشان ميدهيد؟"

حال من از همه دوستان همراه وبلاگ گستج مي پرسم اگر به هر يك از شما همين الان بگويند گستجي نيستيد و به طور مثال اصالتا از يكي از روستا هاي همجوار گستج هستيد چه عكس العملي از خود نشان خواهيد داد؟  مطمئنا براي پاسخ اين سوال ارام نمي نشستيد و براي دانستن اين موضوع تلاش مي كرديد.

راستش را بخواهيد من نيز مشتاق هستم اطلاعاتي در اين زمينه كسب كنم و آنها را به صورت منسجم جمع آوري نمايم و از دوستاني كه اطلاعاتي در اين باره دارند مي خواهم آن را در اختيار اين حقير گذاشته يا در بخش نظرات وبلاگ اضافه كنند باشد كه همه ما به اصالت خود افتخار كنيم.

كوچك همه شما مهدي مجيدي